Lang moeten wachten op een bestelling is ergernis nummer 1 bij terrasgangers. Een vlotte service telt zwaar. Je bent je er vast van bewust.

Wat je waarschijnlijk ook niet is ontgaan, is dat de snelheid waarop jij uitserveert, zorgt voor een stijging van het aantal drankjes op de eindrekening. Is je gasten laten bestellen via een tablet de oplossing? Ik snap de horecaondernemers die ervoor kiezen, maar ik zou het anders aanpakken.

Twee minuten

Een tijdje terug sprak ik met de eigenaar van restaurant Wollebrand in Honselerdijk, die met zijn zaak in 2014 de titel ‘Beste terras van Nederland’ binnensleepte. Hij vertelde me dat zijn horecaonderneming er alles aan heeft gedaan om binnen twee minuten drank uit te kunnen serveren. Daar hebben ze de prijs mede aan te danken. Hoe krijg je zoiets nou voor elkaar?

Gereed product

Ik begrijp het heel goed wanneer je niet wilt werken met een tablet. Het contact met de gast vind ik zelf ook heel belangrijk. Wat je in plaats daarvan kunt doen, is producten inkopen die gereed zijn op het moment dat je ze mag uitserveren. Het draait om goed plannen en producten kiezen die niet bewerkelijk zijn. Weet je bijvoorbeeld zeker dat jouw medewerkers de beste takjes uitzoeken bij het serveren van verse muntthee? Doen ze dat niet, dan gaat het ten koste van de kwaliteit.

Uniform

Ik merk daarbij dat de ene horecaondernemer een portie van bijvoorbeeld vier takjes veel vindt, waar een ander dat heel normaal vindt. Personeel binnen je horecaonderneming heeft daar net zo goed haar eigen kijk op. Zelf waren we ook benieuwd naar de juiste smaakervaring. We kwamen op 9 gram theetakjes. Dat ga je niet wegen achter de bar. Door een verpakt zakje thee te pakken en uit te serveren, hoeft niemand in een zak te ‘graaien’ en de beste takjes te beoordelen. En er is sprake van uniformiteit bij ieder moment van uitserveren.

Hier is over nagedacht

Houd daar rekening mee bij je inkoop. Hoe gebruiksvriendelijk is het product? Hoe vriendelijker het product, des te sneller ben je in het uitserveren. Als horecaondernemer weet je jezelf op deze manier te ontzorgen. Je hoeft niet op de bestelling terug te kijken. Jij niet, en je personeel niet. En je gast? Die is tevreden. Over de snelheid waarop hij is bediend, maar met name over een goed verzorgd product waarover na is gedacht. Nog een rondje alstublieft!