We zitten inmiddels in de tweede maand van 2019. Als leverancier aan de horeca vind ik het altijd interessant om te kijken wat de verwachte trends zijn in een nieuw jaar voor deze branche. Ik hoop dat de trends doorzetten, want ik word enthousiast van wat ik gehoord en gelezen heb.

Niet alleen de thee van Plukkruidje is gezond, dat geldt voor nog zoveel andere drankjes. Het afgelopen jaar zagen we al dat steeds meer mensen zoeken naar lekkere drankjes zonder alcohol. Die drankjes mogen best een bite of een bittertje hebben. Als we de volgende maar geen last hebben van een kater. Het non-alcoholische Crodino uit Italië voldoet al lang aan die voorwaarde. Andere non-alcoholische drankjes die steeds meer aan populariteit winnen zijn pittige ginger beer cocktails, IPA zonder alcohol en kruidige frisdranken. Welke heb jij voor je gasten koud in de koelkast staan?

Originele gerechten

Door het eten van gefermenteerde producten zorgen mensen beter voor hun darmen. Steeds meer wetenschappers scharen zich achter de onderzoeken naar preventieve gezondheid. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen die regelmatig gefermenteerde producten eten minder vaak ziek zijn en minder vaak last hebben van overgewicht. Behalve aan thee kun je bij gefermenteerde producten denken aan zuurkool, kaas en brood. Vergeet ook het Koreaanse kimchi, kefir en tempeh niet. Steeds meer restaurants laten hun creativiteit los op dit concept. Het leidt tot originele gerechten die niet alleen goed zijn voor de gezondheid, maar ook voor de smaakpapillen.

Getraind personeel en kwaliteit van eten

De ‘belevingseconomie’ blijft bepalend voor het succes van een merk en dat geldt ook zeker voor horecazaken. Een fijne ervaring zorgt voor een blije klant. Het klinkt zo logisch. Getraind personeel dat aandacht heeft voor gasten en de focus op kwaliteit bepalen het succes, maar vormen ook een steeds grotere uitdaging.

We willen weten wat we eten

De millennials maken een belangrijk deel uit van de doelgroep van de horeca. Zij vormen nu vijftig procent van de populatie. De groep is zich heel bewust van wat ze eet, waar dit eten vandaan komt en wat het effect ervan is. Houdt er rekening mee dat deze horecagasten informatie over ingrediënten, voedingswaarde en afkomst van de producten belangrijk vinden.

Interieur

Overweeg je een restyling van je interieur? Je bent natuurlijk altijd vrij in de keuze voor een nieuwe stijl, maar op dit moment is niet eens sprake van een dominante stroming. Wel voert optimisme de boventoon: donker en rauw hebben plaatsgemaakt voor kleurrijk, grafische lijnen en vervreemde vlakverdelingen. Geef je creativiteit daarom alle ruimte.