Ik hoor steeds vaker dat de horeca kampt met een personeelstekort. Dat maakte me nieuwsgierig hoe mijn klanten dit ervaren. En heeft het gevolgen voor het contact met de klant en de samenstelling van de menukaart?

Een algemeen advies dat horeca-eigenaren in deze kwestie krijgen, is dat de menukaart vooral niet te ingewikkeld gemaakt moet worden. Wat je inkoopt moet goed zijn en daar mag je best wat geld voor over hebben.

Paar uurtjes extra

Monique Somers werkt bij ‘t Wapen van Kennemerland in Haarlem. Ze vertelt dat bij de wisseling van de seizoenen weleens personeelstekort wordt ervaren. Gelukkig kan het bedrijf terugvallen op een vast personeelsbestand, het grootste deel van de medewerkers draait al tien jaar mee. “Het vaste team aan medewerkers werkt wanneer het echt nodig is wel eens een paar uur extra.”

Vooralsnog ervaart Bart Krijnen van paviljoen Het Houtse Meer uit Den Hout geen problemen wat betreft het aantal helpende handen. Hij zegt daarover: “Wie net zo goed is voor zijn medewerkers als voor zijn gasten, krijgt vanzelf die waardering terug. We nemen ieders’ mening serieus. Werktijden worden in overleg met elkaar bepaald. Dat spreekt mensen aan.”

Uitstraling naar buiten toe

Somers erkent dat dat de uitstraling van het team ook een positieve invloed heeft op de buitenwereld. “Mijn leidinggevenden halen bijna vanzelf mensen naar binnen. Het komt zelfs voor dat gasten ons vertellen dat één van hun kinderen interesse heeft in een bijbaantje.” Ook bij het Houtse Meer komen nog steeds voldoende aanmeldingen van helpende handen binnen. “Hiervoor vragen we zo nu en dan aandacht op social media.”

Wat de menukaart betreft, haalt Krijnen nooit producten die in iedere supermarkt te vinden zijn. “We kiezen daarin echt voor diversiteit en voeren twee keer per jaar een grote verandering door. Dat zie je terug in onze themamenukaarten tijdens de lente en de herfst.” Bij ‘t Wapen van Kennemerland wordt ook met themakaarten gewerkt. Somers: “Zo hebben we straks met Pasen een aangepaste kaart.”

Ervaar jij weleens personeelstekort? Of was daar in het verleden sprake van en heb je er een goede oplossing voor gevonden? Deel het met ons in de comments.