Het volgende dat ik je ga vertellen, kan misschien wat arrogant overkomen. En dat bedoel ik helemaal niet zo. Integendeel. Ik wil alleen mijn ervaring als ondernemer en met het neerzetten van een bedrijf met je delen.

Wanneer mensen aan me vragen hoe Plukkruidje aan steeds grotere klanten is gekomen, moet ik hen iets bekennen. Ik heb deze horecagelegenheden niet zelf opgezocht, maar ze zijn naar mij toegekomen. Een prettig scenario, dat veel ondernemers graag ook voor hun bedrijf uitgeschreven zien worden.

Wat voorafging

Daar heb ik natuurlijk echt wel iets voor moeten doen. Vanaf de start van Plukkruidje wil ik onderscheidend zijn en de horeca in staat stellen haar gasten iets speciaals aan te bieden. Wat er gebeurt, is dat potentiele klanten het merk Plukkruidje tegenkomen, of het een keer op het terras drinken. Vaak vinden mensen het op dat moment nog niet direct interessant.

Interesse wekken

Nadat ze nog eens met het merk in aanraking zijn gekomen, breekt vaak het moment aan waarop ze er wat meer over opzoeken. De interesse is gewekt. Ik ben van het idee afgestapt dat ik mensen moet overtuigen van de kracht van mijn bedrijf. De interesse moet er al wel zijn. Wie die interesse wil aanwakkeren bij de mensen, moet goed weten wat hij vertegenwoordigt.

Waar sta je voor?

Gaan mensen wel bij de buren zitten en niet bij jou? Stel jezelf eens hardop de vraag waarom dat het geval is. Analyseer de situatie. Welke sfeer hangt er op deze plaatsen, voelt iedereen zich er direct welkom? Stel jezelf ook de vraag of je iets doet wat iedereen al doet. Bepaal voor jezelf waar je voor staat. Ben je een eetcafé, een lunchroom, of misschien een vegetarische lunchroom? In een eetcafé bijvoorbeeld, rekenen de mensen erop dat ze een kipsaté bij je kunnen bestellen.

Keuze

Bepaal wat bij je past. Horecagelegenheden die Plukkruidje serveren, willen hun klanten verwennen en wat extra bieden. Personeel wordt werk uit handen genomen, want zij hoeft niet langer in te schatten of de verse muntthee nog van goede of inmiddels van slechte kwaliteit is. Als horecagelegenheid kies je op zo’n moment voor standaard kwaliteit. Een bewuste keuze.

Dat is volgens mij waarom bedrijven naar Plukkruidje bellen en niet andersom. We hebben een goed product en weten waar we voor staan.

Kanttekening

Plukkruidje is vooralsnog uniek in haar soort en dat maakt mijn verhaal eenvoudiger om te vertellen. Ik ben me er heel goed van bewust dat het voor horecagelegenheden lastig kan zijn zich te blijven onderscheiden. Mijn verhaal geeft je hopelijk wel een duw in de goede richting.