Een groot deel van de horecagasten laat zich graag verrassen of wordt in ieder geval enthousiast van variatie in de menukaart. Dat geldt ook voor de drankenkaart, die we niet mogen onderschatten. Mensen letten steeds beter op het aanbod dat hierin staat vermeld en wijken af van het traditionele kopje koffie of het biertje van de tap.
Met die kennis in mijn achterhoofd heb ik twee klanten van Plukkruidje gevraagd welke criteria zij aanhouden bij het samenstellen van de drankenkaart.
Onderscheidend en van kwaliteit
Bart Krijnen van paviljoen Het Houtse Meer uit Den Hout houdt bij het samenstellen van de drankenkaart altijd rekening met de beleving van zijn gasten. “Dat is tenslotte de reden dat ze je horecazaak bezoeken. Je wilt goede producten aanbieden die onderscheidend zijn en van hoge kwaliteit. Ook voor een drankenkaart is dat belangrijk.”
Wie de klant wil verwennen, kiest voor kwalitatieve producten met een goede uitstraling. Dat is de ervaring van Monique Somers die bij ‘t Wapen van Kennemerland uit Haarlem werkt. “We letten op de kleinste details en kiezen voor uniformiteit. Daarbij lichten we de producten uitgebreid toe aan tafel bij de gasten. Dat vinden ze prachtig.”
Somers ziet de gasten daardoor bij het restaurant terugkeren. “De uitleg die we aan onze gasten geven, ervaren ze als zeer prettig. We willen mensen echt verwennen en verrassen.”
Prikkelen
Bij Het Houtse Meer willen ze gasten bij ieder bezoek opnieuw prikkelen. ‘t Wapen van Kennemerland erkent dat. “Onze producten komen met een verhaal. Daarmee creëren we meteen een band met de gast. Wanneer je kiest voor producten waarvan je weet dat je je gasten daarmee verwent, zorgt dat voor een enorme meerwaarde.”
Waarmee houd jij rekening bij het samenstelling van de drankenkaart? Is dat afhankelijk van bepaalde factoren of ga je vooral af op je gevoel?