Inmiddels heeft de thee van Plukkruidje niet één, maar twee keer in de schappen van Albert Heijn gelegen. Verspreid over drie weken konden bezoekers aan de supermarkt de zeven verschillende smaken tegenkomen en in hun boodschappenwagen leggen.

De voorkeur van de bezoekers voor een theesoort, bleek verrassend.

In het kader van een start up schap benaderde Albert Heijn mij afgelopen voorjaar. Binnen supermarkten is het scouten van een nieuw product vaak lastig. Vanwege de grootschaligheid duurt het lang voordat daadwerkelijk de beslissing wordt genomen een product aan het assortiment toe te voegen. Daarom heeft een organisatie binnen de supermarktketen besloten om recent ontdekte producten een aantal weken te testen en te analyseren.

Door de voorraad heen

In de warme zomermaand juli hadden we in één supermarkt van Albert Heijn ons eigen hoekje en promotiemateriaal. Hoewel ik gezien de hoge temperaturen anders had verwacht, verliep de proef succesvol. In september waren we in drie supermarkten te vinden. Met de voorraad die ik had gestuurd moesten de supermarkten een week vooruit kunnen, maar al na een paar dagen werd ik verzocht extra zakjes op te sturen.

Dichtstbijzijnde supermarkt

In de weken dat Plukkruidje in de supermarkt lag, werd door personeel zo nu en dan aan bezoekers gevraagd wat hen aanspreekt in het product. De resultaten daarvan stuurt de supermarkt naar mij op. Het was vooral heel leuk om te merken dat mensen enthousiast reageerden op de proef. De thee van Plukkruidje heeft uiteindelijk in drie XL supermarkten gelegen. Al snel kwamen daarop via social media de vragen voorbij in welke dichtstbijzijnde supermarkt de zakjes in de toekomst ook verkrijgbaar zijn.

Verschillende smaken

Plukkruidje kan dus ook in de supermarkt succesvol zijn. Frappant vond ik dat de verschillende smaken het in populariteit wonnen van de groene munt. Terwijl in de horeca negentig procent van de verkochte theezakjes uit verse groene munt bestaat. Waarschijnlijk heeft dat vooral te maken met het feit dat de bezoeker van de supermarkt de smaken naast elkaar zag uitgestald. Het is een stukje presentatie. In de supermarkt hebben we ons echt weten te onderscheiden met de variatie aan smaakjes. Ik hoop dat nog veel vaker te mogen doen, zodat ook gasten in de horeca steeds vaker nieuwe smaken gaan uitproberen.