Als horecaondernemer wil je je onderscheiden van je concurrenten. En misschien wel nog belangrijker: je wilt een trouwe schare fans opbouwen.
Mensen aan je binden, doe je met een product waarvoor mensen speciaal naar jou toekomen. Zo ken ik een kleine bakkerij, die wel 130 zakjes thee van Plukkruidje per week verkoopt. Wordt hij hier heel rijk van? Dat niet zozeer.
Bijproduct
Het uitserveren van een kop verse muntthee maakt nauwelijks deel uit van het verdienmodel van een horecaonderneming. Het is echt een bijproduct, want als horecaondernemer moet je het toch vooral hebben van het verkopen van de lunch, een diner en alcoholische dranken.
De doorslag
Wat wij op dit moment zien gebeuren, is dat liefhebbers van verse kruidenthee bij de tentjes neerstrijken waar ze hun favoriete thee serveren. Behalve voor de thee, schuiven de gasten tijdens dat bezoek aan voor een lekkere lunch of een fijn diner. En dat is nou precies wat je wilt. In de zoektocht naar een fijne eetgelegenheid kan dat ene bijproduct de doorslag geven.
Bakkerij
Kies daarom niet voor een product met als enige overweging dat het de goedkoopste optie is. Dat maakt het vaak lastig jezelf te onderscheiden. Sinds een aantal jaren verkoopt een kleine bakkerij de verse theesmaken van Plukkruidje. De bakker beschikt over een aantal zitplaatsen, net genoeg om de mensen na het kopen van hun brood te laten genieten van een kop verse thee met een lekker gebakje. De klanten die nog even blijven hangen, bestellen steevast één van onze verse theesoorten.
Fan van de thee én fan van de bakker
Ze kennen het verhaal van Plukkruidje en weten waar de zeven verschillende theesmaken voor staan. Ze zijn er fan van. En omdat ze weten dat de bakker de thee in huis heeft, besluiten ze juist langs déze bakker te gaan voor het wekelijkse brood. Iedere week ziet de bakker ze terugkeren.
Snel uitserveren
Naast het voorbeeld van de bakker zijn er ook genoeg horecazaken voor wie het serveren van Plukkruidje nog een ander belangrijk voordeel met zich meebrengt: bij goed weer is het zaak dat ze hun drinken snel uitserveren op de volle terrassen. Om precies te zijn, in de horeca geldt de regel dat drankjes binnen twee minuten op tafel dient te staan. Op zo’n moment is het handig dat je voor het serveren van verse kruidenthee van Plukkruidje alleen een verpakt zakje op het schoteltje hoeft te leggen. Geen gedoe met takjes die je zelf in het glas moet stoppen. Gebruiksvriendelijkheid blijft ook een belangrijke overweging.