Het is vrijdagmiddag, we schrijven het jaar 1998. Je duwt je winkelwagen door de supermarkt in de richting van de afdeling koffie en specerijen. Gewoontegetrouw kies je voor een pak koffie van Douwe Egberts, waarvoor je bij de kassa zo’n 11 gulden afrekent.

Tien jaar later, het is inmiddels 2008, laat de consument het pak koffie voor wat het is. Koffiepads, die zijn een stuk eenvoudiger in gebruik. Tijdens het doen van de wekelijkse boodschappen reken je z’n 3,5 euro af voor 18 koffiepads.

Nu willen we koffiecups

Maken we nog een sprong in de tijd, dan belanden we in het jaar waarin we ons nu bevinden. Koffie heeft in twintig jaar een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De meeste consumenten kopen hun koffie niet meer in een pak en ook de pads laten ze steeds vaker links liggen. Een echt goede kop koffie drinken ze met de hulp van een koffiecup. De afbeelding bij dit verhaal laat in kiloprijsverschil goed zien wat de consument hier voor over heeft.

Veel minder ontwikkeling

Dit verhaal deel ik weleens met horecaondernemers die mijn theeproduct aan de dure kant vinden. Thee heeft een veel minder tastbare ontwikkeling doorgemaakt dan koffie. Ik vind hun mening dan ook helemaal niet raar.

Extra

Wanneer ze die mening met me delen, leg ik hen uit dat zodra de consument wat extra geboden wordt, ze op hun beurt ook wat extra voor de kop thee aan hun gasten mogen vragen. “Ik kan toch niet nog meer vragen?”, zeggen ze dan.

Twintig jaar

Ik vertel hen altijd dat ze met Plukkruidje een mooi, hygiënisch product aanbieden. De presentatie is af. Verser kunnen ze de thee niet krijgen. De consument heeft inderdaad geen hogere prijs over voor een theezakje zoals hij dat al twintig jaar ook thuis in de keukenlast kan vinden. Het is eenvoudig te verkrijgen in de supermarkt, waardoor je gast er een duidelijke prijsbeleving bij heeft.

Drie takjes munt

De koffie die je gast bestelt in jouw horecazaak, bereid jij in een geavanceerde machine. De consument snapt dat hier wat extra voor moet worden betaald. Thee dat is verpakt in een papieren zakje, dat wordt door horecagasten inderdaad al snel te duur gevonden. Datzelfde geldt voor drie takjes munt in een glas met warm water, waarvoor ze zo’n 2,95 afrekenen.

Het verhaal van Plukkruidje

Een product waarvan je aanvankelijk denkt te veel voor te vragen, valt of staat met de juiste presentatie. En met het benoemen van de voordelen van het gebruik ervan. Daar kan ik je bij helpen. Wil je echt onderscheidend zijn in het serveren van verse thee? Ik vertel je graag het verhaal van Plukkruidje en onze zeven verschillende smaakcombinaties.