Nu de herfst vorige week officieel zijn intrede heeft gedaan, oriënteren horecaondernemers zich steeds meer op het aanbod van komende winter. De kunst is om je gasten te verrassen en ondertussen trouw te blijven aan jezelf.

We hebben de verwachte trends voor komende winter voor je op een rijtje gezet. Met het delen hiervan helpen we je alvast een handje. Ik ben benieuwd welke trends jij er uitpikt en wilt toepassen in je eigen horecazaak.

Natuurlijke voeding

In de eerste plaats zal de wens tot plantaardig, duurzaam en transparant eten doorzetten. Werd dit aanvankelijk als iets exclusiefs en luxe gezien, tegenwoordig is het steeds gewoner en algemeen. Dat heeft alles te maken met het feit dat een groter groeiende groep gasten goed voor zichzelf en de planeet wil zorgen. Het zijn met name de plantaardig gerechten die in de smaak vallen. Je hoeft niet meteen een aanbod te hebben dat louter bestaat uit vegetarisch, vegan of flexitarisch, maar zorg wel dat je voldoende gerechten hebt met groente, fruit, algen en granen. Nog beter is het om gerechten te serveren die honderd procent organisch zijn.

Smakelijke bloemen

2018 werd al eerder het jaar van de bloemen genoemd en ook in de winter van 2018 – 2019 blijft de horecagast een bloemetje op tafel op prijs stellen. Denk aan een boeket met witte bloemen zoals rozen, calla en fresia’s, gedecoreerd met kleine kerstballen en dennenappeltjes. Je hoeft trouwens niet alleen aan bloemen te denken ter decoratie, je kunt ze prima ook gebruiken als ingrediënt voor een salade of vegetarisch gerecht.

De Filipijnen

Uit Google zoekresultaten blijkt dat steeds meer mensen zoeken naar gerechten uit de Filipijnse culinaire traditie. Hier kun je met jouw restaurant op inspelen, door je gasten te verrassen met het serveren van gerechten zoals Sisig, Chicharon en Adobo.

Instagram

Houd ondertussen ook gedurende wintermaanden in de gaten of je zaak zich nog steeds goed leent voor het maken van een foto die zo op Instagram kan worden gezet. Maak het je gasten makkelijk, want de ‘instagramwaardigheid’ van een nieuw gerecht is steeds meer van invloed op het succes daarvan.

Alcohol? Nee, dank je!

Je hebt misschien eerder dit jaar al gehoord van de nieuwe drankentrend NOLO-alcohol. De afkorting staat voor no of low alcohol. Mensen gaan bewuster eten en drinken en dat gaat komende winter zeker niet zomaar veranderen. Gezondheid wordt immers steeds belangrijker voor mensen. Merkenkenners hebben al laten weten dat alcohol de komende jaren meer gezien gaat worden als ‘het nieuwe roken’. Alcoholvrije dranken krijgen een prominentere plek op de kaart. Om op deze trend in te spelen, kun je bijvoorbeeld ter plekke een softdrink voor je gasten bereiden. En natuurlijk, vergeet ook de mogelijkheid tot het serveren van een kop verse muntthee niet.