Je hebt vast wel gemerkt dat ontbijten buiten de deur de afgelopen jaren een vlucht heeft genomen. Misschien run je zelf ook een horecazaak waar je in de ochtend veel meer gasten verwelkomt ten opzichte van enkele jaren geleden. Met name in het weekend maar ook doordeweeks vinden mensen het belangrijk om de dag samen of alleen goed te beginnen.

Waar je ook ziet dat buiten de deur ontbijten populair is, is op sociale media. Wie flensjes met rood fruit of yoghurt met walnoten bestelt, lijkt dat maar al te graag te willen delen met de buitenwereld. Hoe leuker het product, des te vaker wordt het gedeeld. Prima promotie voor een horecazaak.

Presentatie

Het is namelijk niets meer en niets minder dan gratis reclame. Mensen bevinden zich in jouw zaak en nemen de moeite een foto te nemen én deze te delen. Vind je dat waardevol, dan is het niet meer dan logisch dat je enige moeite onderneemt dat voor elkaar te krijgen. Het heeft allemaal te maken met presentatie.

Een bijzonder product

We namen net het ontbijt als voorbeeld. Tot een paar jaar geleden waren we het namelijk niet gewend om te zien dat mensen met regelmaat in de ochtend buiten de deur eten. Behalve het ontbijt kun je een goede presentatie van de gerechten op je menu- en drankenkaart natuurlijk ook richten op de lunch, de borrel of het avondeten. Zo lang het maar om een bijzonder product gaat, waarbij de presentatie net iets anders is dan je zou verwachten.

Wees zelf ook online actief

Wanneer vrienden dit van elkaar zien, zijn ze geneigd zelf ook een bezoekje aan je zaak te brengen. Of sterker nog, ze besluiten om nog eens terug te komen. Bedenk daarbij wel dat je zelf ook enigszins actief mag zijn op bijvoorbeeld Instagram. Op die manier vinden mensen jou eerder terug aan de hand van een profiel of hashtag en is de drempel om iets over je te plaatsen nog lager. Zo creëer je een sfeer waarin je laat zien dat jouw tent the place to be is.

Input van derden

Het is niet gek dat je het gaaf vindt dat mensen het over jouw zaak hebben. Zoals ik al zei, is het absoluut slim om zelf ook online actief te zijn. Maar dat mensen het over jouw horecagelegenheid hebben en daar berichten over plaatsen, dat is het belangrijkst.

Blijven verrassen

Verras je gasten daarom. Niet veel mensen besluiten aan hun vrienden over een etentje te vertellen dat simpelweg ‘prima’ was. Ze praten er pas over, wanneer ze bij het naar buiten gaan beseffen dat de ervaring nog beter was dan ze aanvankelijk hadden gedacht. Een verrassingselement of een overtreffende trap, dat geeft bij mensen de doorslag. Het is de manier om jouw zaak van mond-tot-mond te laten gaan, in de online wereld.

Ben je geïnspireerd door dit verhaal? Vanuit Plukkruidje kan ik je helpen met het aanbieden van een unieke ervaring aan je horecagasten.